Home
» Άρθρα
» Ο μύθος της ωριμότητας των αγωγών και οι επικίνδυνοι ακροβατισμοί της ελληνικής κυβέρνησης
Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2012
Ο μύθος της ωριμότητας των αγωγών και οι επικίνδυνοι ακροβατισμοί της ελληνικής κυβέρνησης
Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2012 by Unknown
Μέσα σε διάστημα μερικών εβδομάδων, και σε συνέχεια της επιτυχούς ενεργειακής πολιτικής που ακολουθεί τα τελευταία χρόνια επιδιώκοντας την αξιοποίηση κάθε δυνατής συνεργασίας, η Τουρκία, η οποία καν δεν διαθέτει ίδια ενεργειακά αποθέματα, έχει υπογράψει σειρά συμφωνιών με το Αζερμπαϊτζάν για την κατασκευή του νεογέννητου Trans Anatolian Pipeline και αντίστοιχα με τη Ρωσία για τη διέλευση του αγωγού South Stream, καθιστώντας τον εαυτό της απαραίτητο κρίκο στις ενεργειακές εξαγωγές προς την Ευρώπη στη λογική της παγκόσμιας ενεργειακής δύναμης.
Στο ίδιο διάστημα η Ελλάδα, που έχει όλες τις δυνατότητες να εξελιχθεί σε ενεργειακό κόμβο μέσα από τη δημιουργία του Ελληνικού Διαδρόμου για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την περιοχή της Κασπίας και της Μέσης Ανατολής στην Ευρώπη, επιδίδεται σε ασκήσεις επί ματαίω. Η κυβέρνηση χτίζει έναν αβάσιμο μύθο γύρω από την έλλειψη ωριμότητας αγωγών ελληνικού ενδιαφέροντος και στρέφει όλη της την υποστήριξη προς ένα και μοναδικό έργο, τον αγωγό ITGI που, όπως όλα δείχνουν, δεν μπορεί να εγγυηθεί την επιτυχία της δημιουργίας ενός ελληνικού ενεργειακού διαδρόμου. Πρόκειται για μία άσκηση επί ματαίω που αναπόφευκτα οδηγεί σε αδιέξοδο και θέτει σε κίνδυνο το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου μέσα από την ελληνική επικράτεια, δηλαδή του Ελληνικού Διαδρόμου.
Αντιλαμβάνεται άραγε η κυβέρνηση τη ματαιότητα των κινήσεων της και τις ανυπολόγιστες συνέπειες τους για την χώρα; Η δημιουργία του ελληνικού ενεργειακού άξονα είναι εθνικής σημασίας ζήτημα και μία μοναδική ευκαιρία να τοποθετηθεί η Ελλάδα δυναμικά στον ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης. Το άνοιγμα του Eλληνικού Διαδρόμου θα καθορίσει το μέλλον της χώρας στο ενεργειακό στερέωμα και κυριότερα θα συμβάλει στην αναζωογόνηση της μαραζωμένης ελληνικής οικονομίας μέσα από επενδύσεις ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ, την τόνωση της απασχόλησης, την είσπραξη τελών μεταφοράς για τουλάχιστον 25 έτη, σε μία ιδιαίτερα αναιμική οικονομική συγκυρία. Υποχρέωση της κυβέρνησης σε αυτή τη δύσκολη περίοδο που διάγει η χώρα είναι να είναι όσο γίνεται πιο αποτελεσματικός θεματοφύλακας των εθνικών συμφερόντων, πέρα από δογματισμούς και καθεστηκυίες αντιλήψεις. Αυτό, σε ό,τι τουλάχιστον αφορά στα ενεργειακά δρώμενα, συνεπάγεται κάθε προσπάθεια ώστε η χώρα να προκριθεί στον αγώνα διεκδίκησης του Νοτίου Διαδρόμου.
Με άλλα λόγια αντί να χτίζει ένα μύθο γύρω από την ανωριμότητα των λοιπών έργων ελληνικού ενδιαφέροντος, υποχρέωση της κυβέρνησης είναι να τους παρέχει την υποστήριξή της ώστε να αυξήσει τις πιθανότητες επιτυχίας της Ελλάδας. Πόσο μάλλον, όταν τα άλλα έργα, και δη ο TAP, κρίνονται από διεθνείς αναλυτές ως τα πλέον ώριμα έργα και μπορούν πραγματικά να συμβάλουν στην επιτυχία του ελληνικού διαδρόμου. Μόλις πρόσφατα, άλλωστε ο Friedbert Pflüger, διευθυντής του European Centre for Energy and Resource Security (EUCERS) στο King’sCollegeLondon, επαναβεβαίωσε στο έγκριτο EuropeanEnergyReviewτο προβάδισμα του TAP, έναντι ισχυρών αντιπάλων μη ελληνικού ενδιαφέροντος όπως ο Nabucco. Αυτό αναπόφευκτα σημαίνει ότι ο TAPυπερτερεί και σε σχέση με τον ITGI, παρά τους ισχυρισμούς της ΔΕΠΑ ότι ο ITGIείναι πιο ώριμο έργο, αφού στην πράξη αποδεικνύονται αβάσιμοι. Σε επίπεδο χρηματοδότησης ο TAPέχει την υποστήριξη τριών κολοσσιαίων εταιρειών (Statoil, EON, EGL) που διαθέτουν την απαραίτητη κεφαλαιακή επάρκεια για να τον χρηματοδοτήσουν, φέρνοντας παράλληλα φρέσκο και πολύτιμο χρήμα στη χώρα, ενώ η χρηματοδότηση του ITGI είναι επισφαλής αφού συνεπάγεται τον περαιτέρω δανεισμό της χώρας μας σε μία περίοδο που η Ελλάδα αγκομαχάει να μειώσει το υφιστάμενο χρέος της και πασχίζει να βγάλει τον μήνα. Ο TAPβρίσκεται επίσης σε εξίσου προχωρημένο στάδιο της αδειοδοτικής διαδικασίας με τον ITGI. Και, σε ό,τι αφορά περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις είναι σε σαφώς πιο πλεονεκτική θέση αφού εφαρμόζει τα πιο αυστηρά διεθνή πρότυπα, αυτά της EBRD. Εν ολίγοιςο TAPδιαθέτει την ωριμότητα που απαιτείται για το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου και έχει όλα τα εχέγγυα για να δημιουργήσει τον ελληνικό διάδρομο στον ενεργειακό χάρτη.
Με τους ακροβατισμούς της, η κυβέρνηση ουσιαστικά υπονομεύει την ελληνική υποψηφιότητα και τα ίδια τα εθνικά συμφέροντα. Μάλιστα, εκτός συνόρων, στους κύκλους του Μπακού και της κοινοπραξίας ShahDenizπου παρακολουθούν με προσοχή τις κινήσεις όλων των δρώντων, μας έχουν πάρει είδηση και κυριαρχεί η άποψη ότι «η Ελλάδα συμπεριφέρεται ανώριμα». Εκείνοι, δηλαδή, που θα λάβουν την πιο καθοριστική απόφαση για το ενεργειακό μέλλον της Ελλάδας πιστεύουν πως η κυβέρνηση φέρεται ανώριμα και είναι ανίκανη να προασπίσει την ελληνική υποψηφιότητα, υποστηρίζοντας όλους τους αγωγούς που διέρχονται από την ελληνική επικράτεια, όπως γνωρίζουν οι εντός των σχετικών κύκλων.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
0 Responses to “Ο μύθος της ωριμότητας των αγωγών και οι επικίνδυνοι ακροβατισμοί της ελληνικής κυβέρνησης”
Δημοσίευση σχολίου