Home
» Διεθνή
» Μπορεί η αραβική άνοιξη να έχει αρνητικό αντίκτυπο για τη μουσουλμανική αδελφότητα του Φετουλάχ Γκιουλέν; Μέρος Α’
Τετάρτη 25 Ιουλίου 2012
Μπορεί η αραβική άνοιξη να έχει αρνητικό αντίκτυπο για τη μουσουλμανική αδελφότητα του Φετουλάχ Γκιουλέν; Μέρος Α’
Τετάρτη 25 Ιουλίου 2012 by Unknown
Dr. Aland Mizell
Ο Μοχάμεντ Φετουλάχ Γκιουλέν είναι Τούρκος ιεροκήρυκας, συγγραφέας, εκπαιδευτικός, και σουφιστής μουσουλμάνος που ζει αυτοεξόριστος στην Πενσυλβάνια (ΗΠΑ). Είναι ιδρυτής και ηγέτης του κινήματος Γκιουλέν.
Το μεγαλύτερο μέρος του μουσουλμανικού κόσμου έχει υποδουλωθεί εδώ και δεκαετίες από ισχυρούς δικτάτορες, που υποστηρίζονται από τη Δύση. Αρκετές χώρες έχουν επαναστατήσει και ανέτρεψαν τους πρώην δικτάτορες, όπως στην Τυνησία, την Αίγυπτο και τη Λιβύη, ενώ στη Συρία, χιλιάδες αντιπολιτευόμενοι συνεχίζουν να αψηφήσουν τη βάναυση καταστολή του καθεστώτος Άσαντ. Ορισμένες χώρες ονόμασαν την αραβική άνοιξη «ισλαμική αφύπνιση».
Ο λόγος για το οποίο πολλοί δικτάτορες δεν αφήνουν μουσουλμανικές ομάδες να αναλάβουν την εξουσία είναι ότι φοβούνται το πολιτικό Ισλάμ και επειδή οι περισσότεροι από τους ηγέτες των ισλαμικών ομάδων στις αραβικές χώρες αγκαλιάζουν την πολιτική άποψη του Ισλάμ και απορρίπτουν τις κοσμικές μορφές διακυβέρνησης. Η Δύση θεωρεί επίσης ότι αυτές οι ομάδες είναι αντι-δυτικές και κατά των κοσμικών μορφών διακυβέρνησης. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι περισσότερες από αυτές τις φαινομενικά ριζοσπαστικές ομάδες δεν υπήρξαν πολύ επιτυχημένες ή ήταν βραχύβιες. Γιατί λοιπόν να έχει η ισλαμική αδελφότητα Φετουλάχ Γκιουλέν τόσο επιτυχία; Και γιατί η Δύση, και ιδιαίτερα η Αμερική, τον στηρίζει, αυτόν και το κίνημά του;
Φυσικά, αν ρωτήσετε τους θιασώτες αυτής της τουρκικής οργάνωσης Ιμάμηδων, θα πουν ότι ο Θεός είναι με το μέρος τους, ότι είναι οι διάδοχοι του Μωάμεθ, ότι αυτή η Ντάβα ή Χιζμέτ δόθηκαν σ 'αυτούς, και ότι οι Τούρκοι είναι ο εκλεκτός λαός. Ως εκ τούτου, ήταν επιτυχείς. Αλλά αν είστε σκεπτικιστές για τον λόγο για τον οποίον το συγκεκριμένο ιδεολογικό σύστημα έχει επεκταθεί περισσότερο από τους άλλους ισλαμιστές φονταμενταλιστές, θα απαντήσουν ότι οφείλεται στη μέθοδο τους για τη διάδοση του Ισλάμ και τη άριστη διεξαγωγή της αποστολής τους. Τα άλλα ισλαμικά κινήματα χρησιμοποιούν αντιδραστικές μεθόδους, που δεν χρησιμοποιούν τις μεθόδους του Γκιουλέν με μυστικότητα, προσοχή, σύνεση, κατήχηση μέσω εκπαίδευσης, και επιλεκτική αλήθεια κάθε φορά που αισθάνονται ότι μπορούν να πουν την αλήθεια, με βάση τις συνθήκες που σχετίζονται με το πότε είναι η κατάλληλη στιγμή και πότε η στιγμή είναι κατάλληλη.
Αυτή η αντίθεση στις μεθόδους είναι ο λόγος που για μεγάλο χρονικό διάστημα η τρομοκρατία βοήθησε το κίνημα Γκιουλέν, επειδή είπαν οι Γκιουλενιστές στους αφελείς Δυτικούς ότι οι άλλες ομάδες δεν εκπροσωπούν το Ισλάμ, υποστηρίζοντας αντίθετα ότι ήταν οι μοναδικοί που ομιλούν εξ ονόματος του Ισλάμ.
Οι Γκιουλενιστές επιχειρηματολογούν: «Κοιτάξτε, εμείς υποστηρίζουμε την εκπαίδευση, και είμαστε κοσμικοί αλλά μουσουλμάνοι». Αυτή είναι μια μεγάλη απάτη. Είναι αδύνατο να είσαι μουσουλμάνος και ταυτόχρονα να είσαι κοσμικός. Είτε είσαι μουσουλμάνος, είτε είσαι κοσμικός. Αυτός είναι ο λόγος γιατί σήμερα η Δύση και η Αμερική δέχονται την ιδεολογία τους, υποστηρίζουν το κίνημα, και επιθυμούν οι άλλες ομάδες να είναι σαν αυτή.
Στην πραγματικότητα ο Γκιουλέν ο ίδιος δεν είναι ανεκτικός, αλλά, αντίθετα, είναι πολύ αυταρχικός χωρίς περιθώρια για κριτική και δεν αφήνει κανένα περιθώριο να αντιταχθεί κανείς σε αυτόν ή το όραμά του. Τα διατάγματα του πρέπει να εφαρμοστούν.
Αυτό το είδος της ιδεολογίας είναι μια από τις πιο επικίνδυνες. Εξάλλου, για μεγάλο χρονικό διάστημα η βία και η τρομοκρατία έχουν βοηθήσει τον Γκιουλέν, αλλά με την αραβική άνοιξη αυτό μπορεί να αλλάξει, γιατί, σύμφωνα με τη δημοκρατική θεωρία, οι δημοκρατίες δεν πολεμούν μεταξύ τους, οπότε αν όλοι οι μουσουλμάνοι και οι Μέση-ανατολίτες γίνουν δημοκρατίες, θα σέβονται τον νόμο και θα επιλύσουν τις διαφορές τους με δημοκρατικό τρόπο.
Ο λόγος που η Δύση και η Αμερική υποστηρίζουν τον Γκιουλέν και τους ιεραπόστολους του δεν είναι επειδή οι Γκιουλενιστές είναι πολύ ανεκτικοί και αγαπούν την ειρήνη ή ότι θα σώσουν την ανθρωπότητα, αλλά επειδή η Αμερική και η Δύση δεν έχουν εναλλακτικές λύσεις, και δεν μπορούν να πάνε κόντρα σε 1,3 δισ. μουσουλμάνους. Ως εκ τούτου, πρέπει να επιλέξουν και να υποστηρίξουν μια ομάδα πάνω από τις άλλες ομάδες.
Επειδή ο Γκιουλέν χρησιμοποιεί τον καπιταλισμό σε συνδυασμό με ένα ισλαμικό πνεύμα για να κρύψει τους πραγματικούς στόχους του, προσποιείται ότι προωθεί πρώτα την ανοχή, τον διαθρησκευτικό διάλογο, την εκπαίδευση, την επιστήμη και την τεχνολογία.
Για τη Δύση και την Αμερική, υπάρχουν τρεις επιλογές: η μία είναι η εκδοχή του Ιράν για το Ισλάμ, που είναι η σιιτική επιλογή, η δεύτερη επιλογή είναι τα φονταμενταλιστικά δόγματα του Ισλάμ της Σαουδικής Αραβίας, ήτοι τη σαλαφιστική επιλογή, και η τρίτη είναι η πατέντα του Γκιουλέν του σουνιτικού Ισλάμ.
Επομένως, δεν είναι έκπληξη ότι ο Γκιουλέν έχει πολλούς θαυμαστές στη Δύση και ιδιαίτερα στην Αμερική, επειδή η Δύση προϋποθέτει, «Πρόκειται για μια κίνηση πολιτών και οι απόψεις του Γκιούλεν είναι μέτριες και σύγχρονές. Είναι έντονα αντίθετος στη βία και ενθουσιασμένος με την επιστήμη. Δεν είναι ριζοσπαστικός ισλαμιστής». Ο Γκιουλέν έχει γράψει, «Η ελάχιστη Τζιχάντ είναι η δική μας ενεργή εκπλήρωση των εντολών και υποχρεώσεων του Ισλάμ», προσθέτοντας, «και η μεγαλύτερη τζιχάντ είναι να ανακηρύσσουμε τον πόλεμο κατά των καταστροφικών και αρνητικών συναισθημάτων και σκέψεων του εγώ μας που μας εμποδίζουν να επιτύχουμε την τελειότητα».
Ο Γκιουλέν είναι πολύ οπορτουνιστής. Όταν η Κεντρική Ασία κέρδισε για πρώτη φορά την ανεξαρτησία της, διέταξε τους οπαδούς του να πάνε εκεί για να πάρουν δύναμη και επιρροή σε αυτές τις χώρες, διότι η πόρτα σύντομα θα έκλεινε.
Επίσης, εκείνη την εποχή, ο Γκιουλέν επικρίθηκε επειδή δίδασκε την αγγλική γλώσσα, και λόγω αυτής της απόφασης ο Γκιουλέν κατηγορήθηκε ότι εργαζόταν για τη CIA, αλλά ο Γκιουλέν δεν εργάζεται για τη CIA, αλλά αντιθέτως αυτός χρησιμοποιεί τη CIA για τους σκοπούς του.
Ο λόγος της διδασκαλίας των αγγλικών από τον Γκιουλέν ήταν να δημιουργήσει μια εναλλακτική λύση για τα αμερικανικά σχολεία που διδάσκουν εκεί. Όταν έστειλε αρχικά τους ιεραποστόλους του στην Κεντρική Ασία, τους είπε, «Αν δεν πηγαίνετε εκεί, οι Χριστιανοί θα πάνε, θα ανοίξουν σχολεία, και θα διδάξουν τη νεολαία, θα της δώσουν μια παιδεία, ώστε πρέπει να πάτε εκεί και να τους διδάξετε τα αγγλικά, προκειμένου να τους προσφέρετε μια καλή εκπαίδευση, ούτως ώστε αυτές οι κυβερνήσεις δεν θα χρειαστούν πλέον άλλα σχολεία, και να εμποδίσετε τους Αμερικανούς να διδάσκουν στις πρώην σοβιετικές χώρες».
«Από το νωρίς ταξίδι του στις χώρες της Κεντρικής Ασίας μέχρι την σημερινή παγκόσμια κυριαρχία του, το κίνημα Γκιουλέν επεδίωξε ευκαιρίες για να προχωρήσει, στρέφοντας να δανειστεί εύγευστες αξίες μιας χώρας και κρατώντας τις πιο αποτελεσματικές από αυτές για να αυξήσει τη βάση του. Οι χώρες που έχουν αδύναμες αστικές δομές της κοινωνίας, αλλά αυταρχικά καθεστώτα, είναι επιρρεπείς να γίνουν γόνιμο έδαφος για την τρομοκρατία και τη βία, αλλά πρόσφατα τα πράγματα έχουν αλλάξει. Τώρα, μερικές ομάδες στη Μέση Ανατολή, για παράδειγμα, η Μουσουλμανική Αδελφότητα στην Αίγυπτο, υποστηρίζουν ότι τα θρησκευτικά ιδεώδη του Ισλάμ λειτουργούν πάντοτε υπέρ της δημοκρατίας.
Σήμερα, οι Μουσουλμάνοι έχουν εξασθενήσει, χάρη στις δυτικές τεχνολογικές εφευρέσεις, και τώρα είναι σε θέση να επωφεληθούν από την τεχνολογία για να διαδώσουν την αλήθεια και να μάθουν την αλήθεια για το τι είναι σωστό και τι είναι λάθος, αντί να βασίζονται ολόκληρα σε ιμάμηδες και τις ερμηνείες τους. Ορισμένοι μουσουλμάνοι υποστηρίζουν ότι το Κοράνι περιέχει μια σειρά από ιδέες που υποστηρίζουν τα δημοκρατικά ιδεώδη. Στην πραγματικότητα, η Σαρία ισχύει για όλες τις πτυχές της θρησκευτικής, κοινωνικής, ιδιωτικής, και πολιτικής ζωής. Τώρα ο σκληρός πυρήνας των ισλαμιστών συνειδητοποιούν και συμφωνούν ότι το πολιτικό Ισλάμ περιέχει όλα τα δημοκρατικά πρότυπα, έτσι ώστε να προσπαθούν να υιοθετήσουν νέες ιδέες και πολιτικές διατηρώντας τη θρησκευτική και πολιτιστική ταυτότητα. Οι μουσουλμανικές ομάδες υποστηρίζουν τώρα ότι η παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στις μουσουλμανικές χώρες δεν προέρχεται από το Ισλάμ, αλλά οφείλεται στις οικονομικές, πολιτικές, κοινωνικές, εκπαιδευτικές δυνάμεις. Για να διατηρηθεί αυτή η ισορροπία, οι μουσουλμανικές οργανώσεις, ηγέτες, διανοούμενοι, και κυρίως αυτοί που έχουν σπουδάσει στην Ευρώπη ή στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν εκθέσει τελευταία τρόπους για να διατηρηθεί η ισορροπία μεταξύ των ισλαμικών αξιών και των κοινωνικών προτύπων κατά τρόπο σύμφωνο με τις σύγχρονές και διεθνώς αναγνωρισμένες αρχές για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Αυτός είναι ο λόγος για το οποίο ο Γκιουλέν υπερασπίζεται μια πνευματική ισορροπία που πουλιέται εύκολα στη Δύση, έτσι ώστε τώρα η παγκόσμια κοινότητα θα απολαμβάνει αυτή την ισορροπία στη Μέση Ανατολή και ως εκ τούτου θα μειώσει την αξία της ιδεολογίας του Γκιουλέν. Σήμερα οι μουσουλμάνοι ηγέτες στον αραβικό κόσμο βλέπουν το Ισλάμ ως ένα σύνολο από κανόνες και ιδέες που δίνουν έμφαση στην ισότητα των ανθρώπων, στην ευθύνη των ηγετών προς τη κοινότητα, στο σεβασμό της διαφορετικότητας, στο σεβασμό για τις άλλες θρησκείες, και στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων των μειονοτήτων -όλες αρχές πλήρως συμβατές με τη δημοκρατία. Για παράδειγμα, ο Αιγύπτιος νεοεκλεγείς Πρόεδρος Μόρσι δήλωσε ότι η Αίγυπτος θα τιμήσει τις διεθνείς δεσμεύσεις της, παρόλο που η κατάσταση για τη συνθήκη ειρήνης με το Ισραήλ δεν είναι ακόμη σαφής. Ούτε η Δύση ούτε η Αμερική έχουν λόγο να σταθούν ενάντια σε αυτές τις αξίες.
Ως εκ τούτου, αυτό θα μειώσει το ρόλο του κινήματος Γκιουλέν στην περιοχή και σε όλο τον κόσμο και θα βοηθήσει να εξισορροπηθούν οι δυνάμεις των ισλαμικών αιρέσεων στη Μέση Ανατολή.
Συνεπώς, η αραβική άνοιξη θα μπορούσε να είναι ευλογία για τον Γκιουλέν αλλά θα μπορούσε να είναι και κατάρα. Θα μπορούσε να είναι ευλογία, επειδή δεν υπάρχει τέτοιο μοντέλο στον εικοστό πρώτο αιώνα, και μέχρι στιγμής οι Γκιουλενιστές είχαν επιτυχία στην Τουρκία, η οποία θα τους βοηθήσει να επεκτείνουν την επιρροή τους στην περιοχή. Ωστόσο, αυτό επίσης θα μπορούσε να είναι κατάρα, γιατί ο Γκιουλέν και οι οπαδοί δεν υποστηρίζουν μόνο την εκπαίδευση, τον εκσυγχρονισμό, την οικονομική ανάπτυξη, τις αξίες και τη θρησκεία, αλλά και το κίνημά του υποστηρίζει τον εθνικισμό και τον εκτουρκισμό του Ισλάμ. Αυτό θα μπορούσε να είναι μια πληγή για τον αραβικό εθνικισμό του Ισλάμ, επειδή οι Γκιουλενιστές πιστεύουν ότι το Ισλάμ αντιπροσωπεύεται καλύτερα από τους Τούρκους, και ότι το Ιράν και οι Άραβες δεν αντιπροσωπεύουν το πραγματικό Ισλάμ.
Το Ισλάμ, μέχρι στιγμής, δεν έχει εκπροσωπήσει το αληθινό Ισλάμ για πολλούς λόγους. Πρώτον, οι μουσουλμανικές οργανώσεις είχαν απορρίψει την ιδέα της δημοκρατίας, της ανοχής, και των δικαιωμάτων των μειονοτήτων εντός του κανόνα της πλειοψηφίας, επιλέγοντας εχθρότητα αντ 'αυτού. Ο δεύτερος λόγος που αυτές οι ομάδες χρησιμοποιούν τη μέθοδο της βίας για να διαδώσουν το Ισλάμ είναι ότι πρόκειται για ένα πιο παραδοσιακό τρόπο εκπροσώπησης του Ισλάμ και το κάνουν χωρίς καμία μυστικότητα ή σύνεση, και τρίτον, δηλώνουν ανοιχτά ότι το Ισραήλ είναι εχθρός τους, αλλά δεν συνειδητοποιούν ότι το Ισραήλ λειτουργεί καλά οικονομικά και επίσης ότι έχει συμμαχήσει με ισχυρές χώρες. Οι μουσουλμάνοι δεν τα πήγαιναν καλά οικονομικά, έτσι ώστε αν δηλώσουν ανοιχτά το Ισραήλ ως εχθρό τους και επιτεθούν στο Ισραήλ χωρίς να αποκτήσουν μεγαλύτερη δύναμη, είναι βέβαιο ότι η Δύση, και ειδικά η Αμερική, θα σταθούν στο πλευρό του Ισραήλ, και οι σύμμαχοι του Ισραήλ θα κάνουν ό, τι μπορούν για να προστατεύσουν το Ισραήλ.
Με τη βοήθεια της Δύσης και των Αμερικανών, οι δικτάτορες είτε έχουν φυλακίσει το μεγαλύτερο μέρος των μουσουλμάνων ηγετών είτε τους εξόρισαν στη Δύση ή στην Αμερική, συμπεριλαμβανομένου του Φετουλάχ Γκιουλέν, ο οποίος εξορίστηκε από τους Τούρκους κοσμικούς στρατιωτικούς το 1999, με τη κατηγορία ότι επιχειρούσε να υποκαταστήσει την κοσμική κυβέρνηση με μια ισλαμική.
Συνεχίζεται προσεχώς.
Ο Δρ Aland Mizell του Πανεπιστημίου του Μιντανάο, Σχολή Κοινωνικών Επιστημών, είναι Πρόεδρος της MCI και τακτικός συνεργάτης των κουρδικών μίντια.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
0 Responses to “Μπορεί η αραβική άνοιξη να έχει αρνητικό αντίκτυπο για τη μουσουλμανική αδελφότητα του Φετουλάχ Γκιουλέν; Μέρος Α’”
Δημοσίευση σχολίου